7. leden 2016 v 20.59 | rubrika: F1
Tak, pokud se nepletu, máme tu poprvé článek na přání. Nejsem si úplně jistá jeho formou ani poskytnutými informacemi, ale zadání znělo zhruba tak, že by měl článek stručně obsáhnout, jak se proměňovaly názvy a majitelé současných soukromých týmů cca od roku 2000 - vzniklo to vlastně z toho, když jsem se s kamarádkou bavila o ustavičném přeprodávání bývalého Jordanu, a že vlastně už ani nevím, který tým to je dnes. Předem upozorňuju - ač jsem se snažila být stručná, je to sakra dlouhé...:D
První desetiletí nového tisíciletí se toho v F1 semlelo tolik, že jenom vyjmenovat všechny změny v jednotlivých sezónách by bylo na samostatný článek. Mimo jiného bylo toto desetiletí obdobím definitivního ústupu ze slávy soukromých týmů. Kvůli těmto takzvaným "menším" týmům se bilo na poplach už od první poloviny desetiletí, kdy postupně začaly buď krachovat, nebo je přebíraly velké automobilky. Ekonomická krize tomu pak dala korunu tím, že i většina automobilek začala z F1 houfně utíkat. Automobilky se nyní pomalu do F1 vrací zpět, soukromé týmy ale, zdá se, mají "své" období opravdu za sebou. Pokud nepočítáme McLaren, který navázal úzkou spolupráci s Hondou a zatím v ní hodlá vytrvat, zůstává posledním snaživcem, který se aspoň občas podívá na stupně vítězů, Williams, ale i s tím to bylo ještě nedávno opravdu hodně špatné. Přitom nebýt soukromých týmů, ostatní týmy by kolikrát neměly ani s čím závodit (narážím na recyklování součástí nebo dokonce i celých vozů Arrows a Toyota). V roce 2000 najdeme ve statistikách ještě spoustu týmů, které lze označit jako soukromé, namátkou Jordan, Sauber, Arrows, Prost, Minardi, BAR... Z těchto týmů dnes už funguje pouze Sauber, a i ten měl krátké intermezzo s automobilkou; když Peter Sauber odešel do důchodu, prodal tým automobilce BMW. BMW bylo ale jedním z těch, kteří se rozhodli kvůli ekonomické krizi odejít, a tak se Sauber rozhodl radši penzi zrušit, než aby nechal svůj pracně budovaný tým zaniknout. I když se nyní projevuje, že bez Ferrari, které Sauberu dříve krylo záda ve velkém a prakticky si z něj udělalo B tým, je to přece jen velmi těžké. Do určité míry podobný přístup zvolil i Ross Brawn, když převzal tým po prchající Hondě. Brawn GP se stal ve své kratičké historii skutečně úkazem v závodním poli a získal hned v první sezóně titul mezi jezdci i mezi konstruktéry. S postupující sezónou šla sice jejich forma víceméně do kopru, v první půlce sezóny si ale vybudovali takový náskok, že se už nikomu nepodařilo je překonat. Abychom se dostali k jádru pudla, jak to tedy bylo s přebíráním starých týmů, jimž spousta dnešních týmů vděčí za své účinkování? Nejjednodušší je to s týmem Arrows. Ten po sezóně 2002 skončil a žádný kupec se pro něj nenašel. Jak jsem ale zmínila, vozy se v upravené podobě na trať ještě podívaly – nejprve je jako potenciální náhradu pro svůj tým koupil Paul Stoddart (Minardi), v roce 2006 s nimi vyjel tým Super Aguri, který nezvládl do VC Austrálie připravit vlastní vozy. Ve zmiňovaném roce 2000 zažíval konec svého zlatého věku tým Jordan. Vybavujete si poslední sezóny (2003 – 2005) tohoto týmu, který soupeřil o poslední místo s Minardi a jehož vozům se přezdívalo samozápalné šodó? (To jsem si nevymyslela, tak je opravdu pojmenovali redaktoři F1 Racingu.) A věřili byste tomu, že tento tým na přelomu tisíciletí bojoval o titul? |
přečteno: 27x | komentáře (2)
|
Přání + (soutěžní) dotaz :)
2. leden 2016 v 18.53 | rubrika: F1
Nový rok je tady a s ním další (už druhé! :D) video. A youtube má naprosto perfektní talent hodit mi jako úvodní fotku videa ty nejhorší ksichy, které v jeho průběhu udělám.:D |
přečteno: 33x | přidat komentář
|
Exkurze do duše antifanouška
29. listopad 2015 v 00.18 | rubrika: F1 jen tak napůl
![]() Vzhledem k tomu, že vypjaté emoce do každého sportu neodmyslitelně patří, už určitě každý z nás někdy natrefil (možná si jí dokonce i sám položil) na otázku, položenou směrem k jinému, možná až příliš emocionálně se projevujícímu, fanouškovi: "Proč chodíš na blog o jezdci, kterého nesnášíš? Proč se věnuješ někomu, koho nemáš rád/a?" Žádné žárlení, žádná nuda ani další věci, které se většinou na takové otázky odpovídají. Odpověď je vlastně strašně jednoduchá: Protože to člověka prostě baví. Mluvím teď z vlastní zkušenosti. Když mi bylo nějakých 16 - 18 let, milovala jsem tzv. anti-blogy, dokonce jsem sama na svém nejstarším blogu i dvě rubriky anti měla. Chodila jsem se tam vykecat a dělat si trochu (trochu víc) nekorektní srandu nejčastěji z Tokio Hotel (u mě na blogu měla speciální kolonku ještě Danica Patrick). Bohužel ani dnes nejsem žádný extra klidný meditátor, a v pubertě to se mnou teprve všechno třískalo, takže udělat pár nekorektních vtipů a zasmát se jim společně s dalšími, podobně naladěnými lidmi, byl úžasný ventil. Samozřejmě, zdaleka ne všemu se dalo zasmát, prostoduché nadávky jsou pořád prostoduché nadávky, i když se týkají někoho, koho zrovna nemáte rádi. A teď si představte, že do takové atmosféry a diskuze, která vás baví už sama o sobě, se připlete někdo, kdo je dostatečně naivní na to, aby se s vámi srdnatě hádal o to, že Bill je ten nejvíc sexy muž na světě a vy jste jenom slepí idioti, kteří mu závidí jeho originalitu. No to je přímo voda na anti-fanouškův mlýn! (Dodnes mám uloženou básničku začínající slovy "Anti Fůj! Žerou Hnůj!" a občas si jí pro ukrácení dlouhé chvíle a pobavení čtu.) Nechci teď znít zbytečně mentorsky, ale přece jenom musím konstatovat, že z tohohle jsem vyrostla, a na nějakou dobu na tohle období i kompletně zapomněla. Znovu jsem si jej ale připomenula díky letošním vyostřeným debatám u Kat, a uvědomila jsem si, že když se na žlučovité komentáře hejtrů podívám touhle optikou, tak se jimi vlastně dokážu perfektně bavit. Ba co víc, občas to ve mě vzbuzuje i jistou nostalgii po tom, jaký jsem za mlada bývala šílenec a jak jsem s věkem ztratila určitou "břitvu". Neříkám, že to není dobře...:) Takže až někdy příště narazíte na více či méně obhroublé nadávání na svého oblíbence, pomyslete na to, že svým rozčilováním a snahami o rozumný, argumenty podpořený dialog jenom nahráváte někomu, kdo s vámi ten rozumný dialog nepovede ani za zlaté prase, a navíc se ještě vašimi nabroušenými reakcemi pravděpodobně královsky baví. |
přečteno: 6x | komentáře (7)
|
2. srpen 2015 v 15.11 | rubrika: F1
Jelikož předešlý článek na toto téma se setkal s poměrně nadšenými ohlasy a někteří mě žádali o pokračování, rozhodla jsem se vyhovět.:) Člověk si aspoň uvědomí, kolik vtipných situací a momentů stihl za těch pár let zapomenout...:D Bohužel to bude ve většině případů tentokrát bez videí, buďto vůbec neexistují, nebo se nedají dohledat.:/ 1) Příliš málo místa na nohy |
přečteno: 39x | komentáře (3)
|
Forza Forever
20. červenec 2015 v 10.00 | rubrika: F1
Neexistuje asi nikdo, koho by Julesův odchod nezasáhl. Původně jsem tenhle článek ani moc nechtěla psát. Julesův odchod mě skutečně zabolel, takže se mi o tom ani nechtělo moc mluvit, no a pak jsem četla všechny ty krásné články a vzpomínky, které Julesovi různí lidé věnovali, a říkala jsem si - můžu vůbec říct něco, co už řečeno nebylo? Nebyla by další článková tryzna jenom zbytečným rýpáním se v čerstvé ráně? Myslím ale, že k takové události se chce nějakým způsobem vyjádřit každý, protože to zkrátka musí nějak ven. Právě proto, jak moc byl Jules oblíbený, a jak moc jsme ho měli všichni rádi. Čím víc plynul čas od Japonska, tím víc jsem Julesovi a především jeho blízkým přála, aby to všechno skončilo. A z posledního vyjádření jeho táty nám bylo asi trochu všem jasné, že i oni si s takovou myšlenkou pohrávají víc a víc. Přesto zpráva o Julesově smrti všechny zdrtila - jako když se jeden z amerických komentátorů vyjadřoval ke smrti Dana Wheldona: "Lidé se mě ptají, proč se vždy loučím slovy 'na viděnou'. Je to proto, že 'sbohem' vždy zní strašně definitivně." Je to právě asi ta definitivnost, která se teď nejhůře přijímá. Na Julese se bude vzpomínat jako na veselého, přátelského kluka, který byl jedním z největších talentů své generace, na kterého v roce 2016 čekala sedačka u Ferrari a úspěšná kariéra. Jenže to všechno bude právě jenom vzpomínka a zároveň připomínka, že nic z toho bohužel nebylo Julesovi dopřáno. Při ohlédnutí se zpátky se přes to ale přece jen můžeme dostat - měli jsme tu čest mít mezi námi skvělého, talentovaného kluka. Buďme rádi za to, že jsme ho znali, a nehleďme na to, jak krátce nebo jak dlouho. Nebyl tady zbytečně, krátký čas, který měl, využil naplno, a to je něco, čeho se některým lidem nepodaří dosáhnout ani za dvakrát tak dlouhý život. ![]()
Jen když o něco přijdeme ...Sbohem, Julesi. |
přečteno: 20x | komentáře (8)
|
4. červenec 2015 v 17.25 | rubrika: F1
Některé si možná vybavíte, některé už možná ne. Něco byl fail jezdce, něco byl fail týmu, ale vždycky to byla vlastně ohromná sranda. Pro tenhle článek jsem se inspirovala hned ve dvou ohledech - tím prvním je, že stále dokoukávám sezónu 2005, a zjišťuju, že všemožná selhání byla tehdy častější, než si člověk vybavuje. No a pak jsem se také snažila najít něco, co by tragikomičností (teď už bohužel jenom tragičností) překonalo Hondu (nepíšu McLaren, protože si myslím, že letošek jde především na triko dodavatele motorů, nikoliv samotného týmu). Smutné na tom je to, že ani tomu Minardi se to nepovedlo. 1. Příliš předčasná radost
|
přečteno: 39x | komentáře (8)
|
30. květen 2015 v 19.59 | rubrika: F1
Určitě si přinejmenším někteří z vás vybavují rozhovor s Joanne Villeneuve, který jsem tady na blogu publikovala před nějakou dobou - pokud ne, ještě pořád je na hlavní stránce, jelikož přispívám jednou za uherský rok, takže ho najdete jenom o kousíček níž...:D Vracím se k němu proto, že se nám naskytuje zajímavé porovnání. Většina se nás shodla, že Joanne závidíme její zážitky z paddocku, |
přečteno: 28x | přidat komentář
|
9. duben 2015 v 09.56 | rubrika: F1
Když jsem tenhle blog zakládala, bylo to hlavně z jistého zdravého naštvání. Chyběl mi blog o F1, který by jenom neopakoval novinky a zajímavosti, ale také třeba přinesl názory svého zakladatele nějak výrazněji než tím, že fotky oblíbence se na něm budou vyskytovat nějak moc často. Navíc bylo v F1 i ve fanouškovské komunitě v té době dost věcí, které mi vadily, tak jsem si řekla - když takový blog nikdo jiný nezaloží, založ si ho sama! Ale časem jsem dospěla k závěru, že na rozpoutávání flamů jsem přece jenom trochu stará, navíc mám momentálně nervy ve škole, a ve svém volném čase se proto snažím zabývat něčím příjemným... A funkci českého F1 kata si pro sebe beztak uzmula KatF1.:D Vlastně v reakci na její článek o tom, proč nemá ráda Kimiho, jsem se rozhodla napsat tohle. Dneska po vás chci, abyste se trošku zamysleli nad svými oblíbenci. Vážně vás nikdy ničím nenakrkli? Vážně jste někdy neměli chuť tlouct hlavou do klávesnice a skučet "Panebože, to je ale hovado!"? Jen se rozepište v komentářích, pokud se vaši oblíbenci shodují s mými, jsem zvědavá, jestli se shodneme.:) Začneme od Fernanda Alonsa... ![]() Rozhodně si nemyslím, že je Fernando čistý jako lilie. Naopak si myslím, že je do určité míry pěkně sebevědomý hajzlík, který přesně ví, co chce, a je schopný udělat všechno pro to, aby toho dosáhl. Jeho schopnost vyklouznout oficiálně s čistým štítem ze dvou megaprůšvihů, kterých se určitě musel účastnit (SpyGate a CrashGate) je na jednu stranu vlastně fakt obdivuhodná. To mě na něm v konečném výsledku ani tolik nenaštvalo, v tomhle bodě souhlasím se sacrebleu, že velké šampiony dělá právě schopnost jít přes mrtvoly (Vettel, Schumacher a další by jistě souhlasili). Co mě třeba v případě Fernanda nakrklo byly jeho propírané mimomanželské avantýry, a vůbec jeho, zdá se, poněkud "volný" vztah k všemu, co má prsa a dvě nohy. Občas mi přijde, že má prostě takové záchvaty, kdy by prohnal každou sukni v okruhu jednoho kilometru. A když už proboha lítám za ženskýma, tak se u toho nenechám fotit a natáčet... |
přečteno: 61x | komentáře (11)
|
Komu budu letos fandit?
13. březen 2015 v 12.02 | rubrika: F1
Všichni dělají před sezónou žebříčky, ale já mám dlouhodobě problém, že jsem schopná dát dohromady nanejvýš TOP 3 pilotů, kterým doopravdy fandím. Vzhledem k tomu, že jeden z nich se ještě neprobral z kómatu, jedná se momentálně o TOP 2, zbytek bych si sice mohla vymyslet, ale bylo by to takové to fanouškovství ve stylu "když zajede dobrý výsledek, mám radost, respektive všimnu si toho". Takže tady vám nabízím takovou netradiční TOP 5, ale o to upřímnější:
Komu budu v nadcházející sezóně nejvíce fandit?
Mercedesu, aby získal titul mezi jezdci. Protože jestli ho získá někdo od Ferrari, tak přísahám, že mě jako Fernandova fanouška asi trefí. Williamsu, protože to je takové moje poslední světýlko v současné tmě. Jen jednomu dalšímu týmu bych přála úspěch stejně tak moc (a ne, není to McLaren), ale ten tým má jiný problém. Takže když už o tom mluvíme, budu fandit též... Peterovi Sauberovi, aby procitnutí ohledně toho, jaké idiotce předal tým, přežil v relativním zdraví, a sebral odvahu ukončit to trápení. Protože než předat tým takové... ehm, Monishe, to snad radši konec, i když po těch letech by mě to velmi mrzelo. Smrťákovi, aby si konečně odnesl Bernieho Ecclestonea do nejhlubšího kruhu pekla a nechal ho tam. Celé F1, aby už hlouběji nezabředávala do té krize, do jaké se zhruba od roku 2009 začala propadat. Člověk si myslí, že už jsme narazili na dno, a hle, on to stále není konec... Proto mi bude bohatě stačit, když už to nepůjde víc do háje, protože v nějaké zlepšení snad ani nejde doufat. |
přečteno: 20x | komentáře (3)
|
10. únor 2015 v 23.06 | rubrika: F1
Na tento rozhovor jsem narazila před chvílí a strašně se mi líbí. Joanne umí o F1 krásně mluvit, a je velmi otevřená. Tak příjemné počtení.:)
![]() Ne, to není pravda. Gilles mě v autě nikdy neděsil. Mělo to své důvody. Poznala jsem ho v 16 a vyrůstala s ním. Skutečně jsem si myslela, že takhle řídí každý. Považovala jsem to za normální. Lidé o nás rádi vyprávějí historku, jak jsme cestu z Monaka do Balogne (4 a půl hodiny cesty) zvládli za dvě a půl hodiny, a já se prý celou dobu bála. Historka je to pravdivá, ale já se nebála. Vlastně jsem celou tu cestu prospala. Nevím proč, ale nikdy jsem se s ním nebála. Řídil takhle, i když v autě seděly děti, a mě nikdy nenapadlo říct mu, aby zpomalil.
A co ta helikoptéra? Jody Scheckter tvrdí, že Gilles létal normálně, dokud si nevšiml, že ho někdo pozoruje. Pak se prý začal předvádět. Musím přiznat, že jednou mě v helikoptéře vyděsil. Na jihu Francie jsou občas větrné bouře, které trvají i tři, čtyři dny, a v jedné takové bouři se Gilles rozhodl, že by bylo super proletět se v horách a otestovat autopilota. Takže jsme lítali nahoru a dolů a do stran a všude možně a on se chtěl ujistit, že to fakt bude fungovat. Nemohla jsem mu říct, aby okamžitě přistál a pustil mě ven, takže jsem tam musela zůstat sedět a celou tu bouři přežít. Byl z toho unešený, povídal mi: "Konečně jsem tě dokázal vyděsit."
A co to prodání domu? To je pravda. Jednoho dne přišel – bydleli jsme v mobilním domě – a řekl mi, že se stěhujeme. Ptala jsem se proč. "Protože jsem prodal dům." "Proč jsi prodal dům?" "Protože jsem potřeboval závodní auto." Byli jsme manželé tři roky. Byl impulzivní vždycky a ve všem. Nemyslel na následky. Prostě se rozhodl a pak už jen šel dál a čekal, co se z toho vyvine. Žil jenom v přítomnosti. Žili jsme několik měsíců u jeho rodičů a několik měsíců u mých rodičů, a pak jsme si koupili malý byt v Berthierville. Hodně jsme se stěhovali. Ale pak jsme si pořídili karavan a hodně jsme s ním cestovali po Státech a Kanadě. To bylo krásné období. Milovala jsem ten karavan. Líbilo se mi v něm žít. Byli jsme v něm my dva, naše dvě děti a německý ovčák. |
přečteno: 42x | komentáře (6)
|