Monako, monako...

25. květen 2014 | 17.05 | rubrika: F1

Původně jsem chtěla napsat článek o tom, jak mě Monako nebaví a proč, ale po celkem zajímavém závodě mi to přijde jako zbytečné dloubání do vosího hnízda.:) Ostatně, na tohle dloubání tu jsou tentokrát jinačí experti... I když dvojka Mercedesu nad ně tak nějak ční.

Docela se začínám těšit i děsit, co z toho bude. Rok 2007 je sice už dávno za námi a Lewis o nějaký ten pátek starší a o mnoho zkušeností bohatší, ale všichni si dobře pamatujeme, čeho je schopný, pokud má pocit, že mu týmový kolega dělá naschvály. Myslím, že tento víkend byl vyhlášením oficiální války - už jenom proto, že Lewis je podle svých vyjádření přesvědčený, že Nico svůj manévr provedl záměrně, a na konto toho prohlásil, že už nejsou přátelé. Ano, Ham je sice horká hlava a rychleji mluví než myslí, ale něco mi říká, že tohle si do Montrealu nerozmyslí. A tam to bude stát za to.

Já jsem viděla jen jeden půlminutový záznam inkriminovaného momentu, a vlastně je mi celkem jedno, jestli to nakonec bylo nebo nebylo záměrně - rozhodně by to nebylo sportovní, ale v zápalu sportu se i jinak normální lidé občas chovají jako prasata a idioti (po proběhlém mistrovství světa v hokeji bychom si o tom, myslím, mohli všichni popovídat...:D). Jen prostě nemám Nica ráda, titul mu nepřeju, takže Lewis, give him hell!

Další moment, který mi nedá nezmínit, vlastně takové naštvané dloubnutí, které tu a tam vídáme a slýcháme celkem pravidelně, byl komentář Kevina Magnussena po kolizi před koncem závodu: "Smůla. Prostě stárne...". Jenže tentokrát to bylo dloubnutí do Kimiho Räikkönena, a všichni víme, jaká vlna v takových případech obvykle následuje...:D (Zhruba stejná jako zhrzené reakce fanynek na zděšení fanoušku F1 ohledně Justina Biebera a jeho přítomnosti v Monaku.)

32 ans deja

8. květen 2014 | 10.46 | rubrika: F1

Uplynulo už 32 let od smrti Gillese Villeneuva. Přijde mi dost šílené už jenom to číslo, jak ten čas letí, a ještě šílenější je, že kdyby se tehdy v Zolderu nic nestalo, bylo by dneska Gillesovi 64 let. O to víc si člověk uvědomuje, jak mladý zemřel...

Už mi skutečně začínají docházet nápady, o čem každý rok tyto články psát, takže se tentokrát opět omezím na několik výroků. Tentokrát to budou věci, které o Gillesovi po jeho smrti řekli nejen jeho soupeři, ale i další lidi z F1, s nimiž se setkal.

1975-1

"Můj život je plný smutných vzpomínek. Ohlédnu se a vidím tváře svých milovaných; a uprostřed nich vidím jeho." Enzo Ferrari

"Jednou mi řekl - doufám, že tě nikdy potřebovat nebudu." Sid Watkins

"Mluvím vážně, když říkám, že od té doby už závodění nebylo nikdy jako dřív. Skoro jsem to zabalil." Nigel Roebuck

"Bylo to hrozné, když Gilles zemřel. Brečel jsem celý den, i ten následující. I když jsem musel závodit... A pamatuju si ten pocit, že jsem všichni startovali jako rovnocenní soupeři. Villeneuve už nebyl. A my jsme věděli, že jeho talent byl mimo náš dosah." René Arnoux

Jak se mi zatím líbí sezóna?

23. duben 2014 | 11.38 | rubrika: F1

f1274ac873_97519842_o2Nejradši bych si dala co proto, že si náměty na články nezapisuju do nějakého pamatováčku - vím, že jednou na nudné přednášce mě napadl námět na článek, že jsem si ještě říkala, jaký je to super nápad, že se vám určitě bude líbit... A to je tak vše, co si z toho teď vybavuju.:D Zase jsem ale nechtěla blog už nechávat jen tak ležet ladem, takže jsem si řekla, že malý kompilační článek nikdy nikomu neublížil.

Z letošní sezóny mám zatím dost rozporuplné pocity, i když si troufám tvrdit, že převažují ty kladné. Když to vezmu od podlahy, respektive od těch, na které jsem se těšila nejvíc...:) Tak je to ode mě asi hnusné, ale za ty čtyři roky už jsem si na mizerné výkony Ferrari tak zvykla, že mě to v současné době ne netrápí, ale vlastně je mi to docela jedno. Jediné, co mi trochu leží v žaludku, jsou Kimiho výsledky, protože takhle zlé to myslím nečekal nikdo. A víme, jak to dopadlo posledně, když tahle situace nastala... Ovšem Kimi v nedávném rozhovoru jakékoliv otázky na motivaci utnul až příliš rázně, stejně jako se mi líbilo konstatování "ve Ferrari nejsou kreténi, vědí, co dělají", takže zatím žádný důvod k velké panice - já bych jim taky věřila.:D Narozdíl od pochybovačů, kteří za vším tradičně vidí Fernanda Criminalmastermind Alonsa.

Teď k dominanci Mercedesu. V tomhle ohledu si sama trochu nerozumím, protože by mi to mělo lézt na nervy, ale, světe div se... Ono ne. Mimochodem, už teď jsem velmi pevně přesvědčená, že Mercedes má titul v kapse. Pamatujete na Brawn GP? Druhá půlka sezóny byla v jejich podání naprosto katastrofální, ale naprosto suverénní první půlka jim titul zajistila bez větších problémů. Nepříznivý vývoj se dá v půlce sezóny obrátit, že jo, Red Bulle. Ale zničit suverénní začátek sezóny? To se jen tak někomu nepovede, zvlášť, když druhý nejsilnější tým prakticky není (papírově je to podle výsledků asi Red Bull, ale...). A nevěřím, že by to byl zrovna případ Mercedesu.

Už se poprali?

14. březen 2014 | 12.13 | rubrika: F1

Na většině F1 blogů vrcholí přípravy na sezónu - sestavují se žebříčky oblíbenců a neoblíbenců, zveřejňují se první fotky z Melbourne... Proto nic z toho u mě neuvidíte, oblíbenců zas tolik nemám a fotky si můžete najít prakticky kdekoliv.:) Proto bych článek na úvod sezóny ráda věnovala něčemu, co mě tak nějak mírně štvalo celou zimu a k čemu chci před sezónou zkrátka zaujmout nějaké stanovisko - a to je dvojice Ferrari.

Jak všichni víte, já se na tuhle dvojku těšila, Kimi a Fernando byli vždycky můj dream team a pokud se oba udrží na uzdě, může se z téhle kombinace vytřískat mnoho dobrého - například už jenom proto, že rychlý týmový kolega bude Fernanda hodně motivovat, a stejně tak Kimi by se v konkurenčním prostředí mohl vyvarovat svých klasických pádů do letargie.

Jen trochu nechápu, proč každý, od lidí, kteří k tomu mají co říct, až po totální nýmandy, co si chtějí akorát přihřát polívčičku, cítí potřebu se k tomu vyjádřit - pokaždé stejně! Né, vůbec už jsme neslyšeli v bezmála stovkách obměn pořád dokola to samé. Cože, Fernando že těžko snáší konkurenci? No sakra, to je mi novina! A co to říkáte, že Kimi je rychlejší než Massa? To je novina ještě větší! A úplně největší bomba je, že ti dva nebudou a ani nemusí být kamarádi. Šmarja pano, právě jsme objevili Ameriku. Nějak mám podezření, že jsou novináři zklamaní tím, že se zatím ještě žádný problém neobjevil (taky divný, když ještě ani nezačala sezóna, co), a snaží se ho uměle vytvořit neustávajícím rýpáním.

Piloti a žvára

7. březen 2014 | 20.23 | rubrika: F1

Tenhle krátký článek "pro zajímavost" inspirovala událost s Julesem, o které jste se mohli dočíst na mé facebookové stránce. Pokud to třeba některým z vás uniklo, stručně se to dá shrnout asi následovně - Jules si byl po interview pro francouzskou televizi Canal+ dát cigaretu, když ho přepadli a okradli tři neznámí útočníci. Všem bylo samozřejmě Julese a jeho přítelkyně, která to všechno viděla, líto, ale zároveň se hodně lidí pozastavilo nad tím, že Jules kouří. To mě inspirovalo k tomu, abych trochu zapátrala, jak jsou na tom závodníci se vztahem k cigaretám.

Dřív bylo kouření velmi rozšířené, to asi víme všichni. Takového Jamese Hunta si bez cigarety snad ani nedovedeme představit. Jedním z nejsilnějších kuřáků v paddocku byl ale překvapivě Keke Rosberg, kterému za to Frank Williams několikrát vyčinil - marně, a sám Keke kdysi podotkl, že už ani neví, kdy začal kouřit, prý snad někdy ve třinácti letech. I Niki Lauda ještě před deseti lety vtipkoval, že musel trochu omezit kouření; i když za své F1 kariéry Lauda kouřil minimálně. S cigaretou v ruce občas přistihli i Alaina Prosta (ten si zapálil dokonce přímo na okruhu v Kyalami, když přišel o šance na zisk titulu), Patricka Depaillera (ten byl ale skutečně hodně silný kuřák a na otázky ohledně kouření odpovídal slovy "řídím závodní auto, neběhám maraton"), Chris Amon (který si nosil krabičku cigaret přímo v overalu), Jochen Rindt a mnoho dalších.

Schumacher se vrhal na řízky

7. březen 2014 | 16.21 | rubrika: F1

Našla jsem jeden hodně starý článek z Ringu, o který se s vámi musím podělit.:)

Pavel Boháč (63) z Pražma pracoval třicet let v dole. Jeho velkou vášní však byla technika a auta, takže nad nabídkou dělat mechanika ve formuli 1 nezaváhal. Brzy se proslavil i svým kuchařským uměním. Řízky z pánvičky mu odebírali i bratři Schumacherové.

Málokterý z obyvatel beskydské vesničky Pražmo by v Pavlu Boháčovi hledal výjimečného muže. Označili by ho za svérázného chlapíka a pohodáře, který to občas žene po horských cestičkách i stopadesátkou a dokáže si získat respekt. Překvapeni jsou, teprve když zavítají do jeho staré roubenky vyzdobené fotografiemi slavných jezdců, věnci ze závodů a podpisy těch, které znají jen z televize.
"Celý život jsem žil v Ostravě. Jakmile jsem se stal důchodcem, začal jsem zlobit, manželka se se mnou rozešla, a já se odstěhoval do téhle krásné chaloupky." ukazuje Pavel Boháč svůj příbytek z roku 1871, kde už třináct let nachází útočiště před ruchem automobilových závodů i okolního světa. Ještě na šachtě dostal nabídku pracovat na lodi a krátce nato přijal místo automechanika. "Bez váhání jsem volil auta a pak mě jezdec Tomáš Karhánek přetáhl k formuli 3 jako svého mechanika. Tehdy to bylo jednoduché. S autem se nic moc dělat nemuselo, k motoru se nemohlo, protože byl zaplombovaný. Postupně se ale závody zrychlovaly a technika se blížila alchymii. Předek auta je jen 16 mm nad vozovkou a zadek do třiceti. Pak stačí, aby byl v létě rozehřátý asfalt, udělaly se bubliny, nalepily se na spodek, zvedly ho a můžete točit volantem, jak chcete, ale kola jsou ve vzduchu. Tohle jsem řešil ještě u Andrého Fibiéra, který mi dal na památku svůj věnec. Pak ale přišli mladí kluci vyučení v oboru a já se staral hlavně o organizaci a zázemí."

žádné komentáře | přidat komentář | přečteno: 30x

Jacques o "nové" F1

13. únor 2014 | 18.00 | rubrika: F1

Tento článek věnuji speciálně KatF1, která se po Jacquově názoru ptala už dávno.:)) Tak se konečně dočkala.:)

A podle očekávání, Jacques se po všech těch změnách, nejen pro letošní sezónu, o F1 dost obává. F1 se podle něj snaží zavděčit špatným lidem a hrozí jí, že se stane příliš umělou.
"Opravdu se o F1 obávám a jenom doufám, že se mýlím. Nerozumím tomu konceptu, nechápu, o co se snaží. F1 už není epická, jezdci nejsou hrdinové. Problém je v tom, že změny se dějí uměle a v praxi nefungují. Na šest měsíců to možná bude někoho bavit, ale pak se všichni začnou nudit, a jakmile začnete závody uměle zatraktivňovat, budete tak muset činit pořád a pořád, až se dostanete do bodu, kdy už to ani nebude žádné závodění."
Ne všechny změny ale Villeneuve odsuzuje, některé novinky pro rok 2014 vnímá jako změny k lepšímu. Na druhou stranu mu ale silně leží v žaludku DRS, které bylo zavedeno v roce 2011. Podle něj se jednalo o první příznak toho, že F1 směřuje špatnou cestou.

Soutěž o DVD The Official Tribute to Senna

3. únor 2014 | 12.51 | rubrika: F1

Jak jsem avizovala na FB, máme tu první (a asi i poslední :D) soutěž. V ní si zahrajete o DVD The Official Tribute to Senna, které vyšlo u příležitosti deseti let výročí úmrtí tohoto závodníka. Obsahuje 2 disky, na nichž jsou 3 krátké filmy (The Right to Win, Racing is in my blood a The lifestyle of Ayrton Senna in Brazil) a extra záběry např. ze Sennových prvních F1 testů.

Takže, co musíte udělat pro to, aby toto DVD bylo vaše? :)

Je to jednoduché - napište mi buď na mail dexter.2@seznam.cz (předmět Senna) nebo sem do komentářů odpovědi na tyto otázky:

1) Jak dlouho sledujete F1? Pamatujete si, který byl úplně první závod, který jste viděli?
2) Na co byste se Ayrtona Senny zeptali, kdybyste k tomu měli příležitost?
3) Jaký je váš nejoblíbenější jezdec F1? (počítá se jméno jak z řad aktivních, tak neaktivních jezdců)

Shrnutí prvního dne testů v Jerezu

28. leden 2014 | 17.04 | rubrika: F1

Máme za sebou první den testů, který byl spíše ve znamení zmatků s odhalováním vozů a technických závad, a nudy, kdy trať byla téměř stále prázdná, a když už někdo vyjel, obvykle ani nezajel měřené kolo.

Přehled prvního dne testů:

Testy byly třikrát zastavené, pokaždé kvůli technické závadě. První nastala krátce po zahájení testů, když své Ferrari musel na trati nechat odstavené Räikkönen, trochu divočejší pak bylo selhání na předním křídle Hamiltonova Mercedesu, který skončil v bariéře. To tým bohužel vyřadilo ze zbytku dnešních testů, jelikož měli k dispozici jenom jedno přední křídlo, které bylo při nárazu zničeno. Třetím do počtu byl Jean-Eric Vergne.

Technickým problémům musely čelit ale i další týmy – McLaren, Red Bull, Caterham a Williams, první jmenovaní kvůli závadám na elektronice dokonce přišli o celé dnešní testování.

Dvacet minut před koncem určeného časového limitu začalo nad Jerezem pršet. I přesto, že mokré pneumatiky jsou na pořadu dne až v pátek, rozhodl se na mokrou trať vyjet aspoň Sergio Perez s Force Indií a poprvé se na trati ukázal také Red Bull Sebastiana Vettela.

Nejrychlejším a zároveň nejaktivnějším jezdcem dnes byl Kimi Räikkönen na Ferrari, který najezdil téměř dvakrát tolik, co druhý Hamilton. Kromě Jensona Buttona vyjeli na trať všichni jezdci, na kterých dnes byla řada, ale časy zajelo jenom pět z nich.

Pět nejošklivějších vozů F1

27. leden 2014 | 18.00 | rubrika: F1

Nevím, jak vás, ale mě osobně nové vozy děsí natolik, že už se ani netěším na představení těch, co nám ještě zbývají. Ty nosy jsou prostě tak odporné, že zcela zastíní i to, že zbytek auta je jinak velmi pěkný (případ McLarenu a Ferrari). Jsem velmi zvědavá, s čím přijde Red Bull, když Newey razí teorii, že když to není hezké, není to ani dobré.

Našla jsem na internetu článek o pěti nejošklivějším vozech historie, tak můžete porovnávat, jestli je to letos vážně taková hrůza, nebo už bylo hůř. Podle mě je nejhůř v tom ohledu, že zatímco jindy měla hnusné auto jenom jedna, maximálně dvě stáje, letos to bude drtivá většina startovního pole.

Williams FW26 - u nás známý jako kladivoun, v zahraničí přezdívaný mrož.

williams

Nejen, že to vypadalo strašně, ale ještě to bylo úplně k ničemu, i když si od této extravagance Williams sliboval velké věci. Williams s tímto čumákem nedojezdil ani sezónu, ve VC Maďarska už nastoupil s klasickým nosem. Perlička z kuloárů - "pachatelem" tohoto prvku byla žena.