Máme za sebou první den testů, který byl spíše ve znamení zmatků s odhalováním vozů a technických závad, a nudy, kdy trať byla téměř stále prázdná, a když už někdo vyjel, obvykle ani nezajel měřené kolo.
Přehled prvního dne testů:
Testy byly třikrát zastavené, pokaždé kvůli technické závadě. První nastala krátce po zahájení testů, když své Ferrari musel na trati nechat odstavené Räikkönen, trochu divočejší pak bylo selhání na předním křídle Hamiltonova Mercedesu, který skončil v bariéře. To tým bohužel vyřadilo ze zbytku dnešních testů, jelikož měli k dispozici jenom jedno přední křídlo, které bylo při nárazu zničeno. Třetím do počtu byl Jean-Eric Vergne.
Technickým problémům musely čelit ale i další týmy – McLaren, Red Bull, Caterham a Williams, první jmenovaní kvůli závadám na elektronice dokonce přišli o celé dnešní testování.
Dvacet minut před koncem určeného časového limitu začalo nad Jerezem pršet. I přesto, že mokré pneumatiky jsou na pořadu dne až v pátek, rozhodl se na mokrou trať vyjet aspoň Sergio Perez s Force Indií a poprvé se na trati ukázal také Red Bull Sebastiana Vettela.
Nejrychlejším a zároveň nejaktivnějším jezdcem dnes byl Kimi Räikkönen na Ferrari, který najezdil téměř dvakrát tolik, co druhý Hamilton. Kromě Jensona Buttona vyjeli na trať všichni jezdci, na kterých dnes byla řada, ale časy zajelo jenom pět z nich.
Nevím, jak vás, ale mě osobně nové vozy děsí natolik, že už se ani netěším na představení těch, co nám ještě zbývají. Ty nosy jsou prostě tak odporné, že zcela zastíní i to, že zbytek auta je jinak velmi pěkný (případ McLarenu a Ferrari). Jsem velmi zvědavá, s čím přijde Red Bull, když Newey razí teorii, že když to není hezké, není to ani dobré.
Našla jsem na internetu článek o pěti nejošklivějším vozech historie, tak můžete porovnávat, jestli je to letos vážně taková hrůza, nebo už bylo hůř. Podle mě je nejhůř v tom ohledu, že zatímco jindy měla hnusné auto jenom jedna, maximálně dvě stáje, letos to bude drtivá většina startovního pole.
Williams FW26 - u nás známý jako kladivoun, v zahraničí přezdívaný mrož.
Nejen, že to vypadalo strašně, ale ještě to bylo úplně k ničemu, i když si od této extravagance Williams sliboval velké věci. Williams s tímto čumákem nedojezdil ani sezónu, ve VC Maďarska už nastoupil s klasickým nosem. Perlička z kuloárů - "pachatelem" tohoto prvku byla žena.
Původně jsem chtěla tohle dát na fejs jako klasickou krátkou zprávu, ale jelikož souhlasím snad s každým slovem (což je dost s podivem, protože jinak je Montezemolo podle mě jeden z největších plácalů v paddocku), rozhodla jsem se dát to do článku. Takhle se Montezemolo rozohnil ohledně problému testování:
"Byli jsme donuceni investovat nechutné peníze do hrozných, umělých mašin, místo, co bychom testovali na okruzích. Jestliže někdo na testy nemá peníze, ať jde závodit do GP2 nebo motokár nebo jde hrát basketbal. Chci v testech především dát příležitost mladým jezdcům sbírat zkušenosti, stejně jako chci dát příležitost divákům, kteří přežívají jen od závodu k závodu, jelikož mezi tím se absolutně nic neděje, a sponzorům, kteří mají při testech možnost se ukázat. Navíc je testování na dráze levnější než udržování a vyvíjení simulátorů. Tohle se v budoucnu prostě musí začít řešit.
Jestliže ve fotbale chcete hrát Champions' League, musíte nakoupit dobré hráče, a pak je musíte trénovat i pětkrát denně. Tohle je soutěž! Přijde mi směšné, že na jedné straně nesmíme testovat, a na druhé straně vyhazujeme peníze z okna na tunel, ve kterém pak vyvíjíme aerodynamické prvky, které se ani nedají použít na klasické vozy. Nechci znít jako staromilec, ale domnívám, že kdyby byly povolené testy, vyhnuli bychom se i skandálu s pneumatikami Pirelli - ani pro ně to není jednoduché, když mají povoleno jen pár testů."
Na závěr jenom dodám, že snad se aspoň v tomhle ohledu pomalu začínají věci hýbat k lepšímu - pro rok 2014 byly schváleny 4 pozávodní testy, které se odehrají v úterý a ve středu po vybraných závodech.
Tenhle článek už vlastně pro mě osobně není tolik aktuální, protože nevím, co se stalo, že lidi začali toho "mého" neoblíbence mít celkem rádi, ale co už.:)
Jen máloco dokáže oddaného fanouška vytočit do vrtule víc, než neustálé útočení. Sama bych o tom mohla napsat pomalu sociologickou studii, jmenovala by se pravděpodobně "Skutečně Alonso způsobuje čtenářům motorelaxu psychickou
Schovávala jsem si tenhle článek jako zajímavost už delší dobu. Na tumblr je to celkem oblíbený příspěvek, tak možná už jste se s ním také setkali, ale mě osobně se tahle historka zrovna tak líbí, že se k ní vrátím ráda i po xté.:)
V roce 1982 se 29 jezdců zamklo přes noc do jednoho pokoje na protest proti novým klauzulím v jejich smlouvách. Tyto klauzule obsahovaly, že jezdci musí veřejně odhalit své finanční poměry, musí zůstat u jednoho týmu tři roky a nesmí nijak kritizovat FIA.
Před prvním závodem sezóny, VC Jižní Afriky, jen několik hodin před prvním tréninkem, vyzvedli Niki Lauda a Didier Pironi autobusem jednotlivé jezdce a přepravili je na konferenci do Sunnyside Park Hotel.
Asociace jezdců zabrala největší konferenční sál, který se v hotelu nacházel, a nechala jezdcům přinést matrace. Elio de Angelis a Gilles Villeneuve se střídali u piána a hráli svým kolegům jak klasiku od Chopina, tak ragtime od Scotta Joplina. Lauda vyprávěl vtipy, Bruno Giacomelli kreslil komiksy.
Jediný jezdec, který konferenci opustil, byl Teo Fabi. Říká se, že utekl okénkem na záchodě. Keke Rosberg prohlásil: "Utekl jako zbabělec a navždy ztratil náš respekt - ne proto, že utekl, ale proto, že nás zradil."
Jelikož postelí bylo méně než jezdců, muselo se jich mnoho o postele dělit. Když se chystali jít spát, zahlásil někdo vtip o tom, že z takovéhle noci by mohlo vzniknout pěkné superdítě.
Když si Lauda na tu noc později vzpomněl, neubránil se smíchu: "Rád bych viděl F1 konstruktéry, jak spolu spí v jedné posteli. Já se o postel dělil s Patresem. Vedle Rosberga někdo tak chrápal, až přes něj Villeneuve hodil deku. Ale vydrželi jsme spolu, celou dobu. Vydrželi jsme, protože jsme chtěli."
Jejich smlouvy byly nakonec navráceny do původního stavu a soud FIA kritizoval FISA, že nedala jezdcům prostor se vyjádřit. Penalizace vyloučení ze dvou závodů byla změněna na vyloučení z jednoho závodu a celkové pokuty pro jezdce byly sníženy na 5 000 dolarů.
Jasně, možná to bude trochu zbytečný článek, ale je to přeci jen už nějaký ten pátek, co jsem se na nějakém svém blogu aktivně věnovala F1, a mnohé z vás jsem v té době ještě neznala, takže jsem si řekla, že by nebylo marné udělat takový přehled jezdců ze současnosti i z historie nedávné i vzdálené, kteří si získali mé fanouškovské srdce. Bude to dost nesourodá squadra...:))
Jacques Villeneuve - Jacquie vždycky a všude první. Byl úplně první jezdec, komu jsem začala fandit, a fandila jsem místy opravdu až fanaticky. Moje současné výlevy ohledně Alonsa jsou vedle toho jenom takový slabý odvar.:D Psal se rok 2001, tedy mi bylo 11 let, a vybrala jsem si ho jednoduše proto, že se mi líbilo jeho jméno. A nejvíc se mi líbily jeho jedovaté, nekorektní, ale často brutálně přesné výpady, zaměřené prakticky na kohokoliv. Ano, Jacques byl a je namyšlený floutek, ale pro mě má své osobní kouzlo a především svou osobní pravdu. Moje oblíbené citáty:
"Pokud je šéf idiot, nikdo nedělá práci dobře. Ale pokud je v práci od 6 ráno do 10 večer, každého to donutí k většímu úsilí. Nikdo si nesmí myslet, že je v práci na prázdninách." (...řekl někdo, kdo odmítl přijít na prezentaci nového vozu, protože začínala v devět a jeho pracovní doba podle smlouvy začínala o hodinu později.)
"Jakmile se dveře jednou otevřou, musíte se do nich nekompromisně natlačit. Druhá šance už nemusí přijít."
"Samozřejmě, je jednodušší jít s davem, držet se na okraji, jen tak si plynout. Ale jestli se necháte strhnout proudem, nikdy se nedostanete do středu dění."
Fernando Alonso - na to, že jsem F1 sledovala už v roce 2001, jsem Fernanda poprvé zaregistrovala až v roce 2004, a to ještě jenom proto, že po krásném souboji mezi Montoyou, Räikkönenem a Schumacherem si všichni dělali legraci, že příští sezónu budou mít všichni smůlu, protože je Španěl zajezdí do země - a hle, ona to byla pravda. Respektive, Fernanda jsem si vlastně všimla už v onom roce 2001, když musel přes půlku okruhu pěšky do boxů, protože v době, kdy se jeho vůz porouchal, byli všichni u těžké nehody Luciana Burtiho a nějakej cucák z Minardi nikoho netankoval - ale to jsem zjistila až později.:) V roce 2005 jsem Fernandovi fandila jako o život, protože Schumi byl prostě už jedna velká NUDA (myslím, že si to všichni umíme dobře představit :D ) a navíc byl pro mě Schumi nepřítel č.1, protože byl nepřítel č.1 pro Jacquieho, kterého jsem v té době bezmezně zbožňovala. Stejně tak jsem Fernandovi fandila i při obhajobě titulu a nějak jsem si na toho mladého Španěláka zvykla. Pak přišlo období, kdy mi byl víceméně putna, paradoxně až do doby, kdy ho všichni začali nenávidět - Spy Gate. Nevím, co se stalo, asi moje slabost pro odsuzované a napadané jezdce... Tehdy jsem si zkrátka Fernanda definitivně zamilovala a drží se mě to dodnes. Jenom díky němu jsem překonala obrovskou krizi po Jacquesově odchodu, kdy to jednu chvíli vypadalo, že F1 úplně vzdám. Co budu dělat, až odejde do důchodu i Nano, to fakt netuším...
Dnes jenom takové velmi krátké, ale náležitě jedovaté plivnutí. Krátké, protože v tomhle případě je to stejné, jako házet hrách na stěnu, jedovaté, protože jako Kimiho fanynku mě to už fakt točí do vrtule a někteří lidé by si fakt už měli vyndat hlavy ze zadku.
Myslím, že každému, kdo není úplně slepý a blbý, je jasné, co se to v Lotusu poslední dobou děje. Nejprve se Kimimu zahrabali hodně hluboko do zadku jenom proto, aby ho za každou cenu udrželi, no a když řitní alpinismus nezabral, začali kolem sebe vztekle kopat a najednou si všimli, že mají také druhého jezdce - tohle není nadsázka, než došlo k oznámení Kimiho přestupu, byli oficiální stránky a profily Lotusu jen a jen o Kimim. Poslední zmínka o Romainovy např. na jejich twitteru byla někdy z března a Lotus se dokonce ani nenamáhal popřát Romainovi k narození dítěte, jelikož je plně zaměstnávala letní hledačka Kimiho. Mám pocit, že si poslední dobou týmy nějak moc berou příklad z Ferrari a místo týmové jedničky a dvojky prosazují koncept týmové jedničky a nuly.
Jelikož byla dnešní VC opravdu extrémně nudná, řeší se po závodě nejen dost blbostí, ale i věci, na které obvykle není prostor. Takže tu máme jednu penalizaci ála výsměch a hlavním tématem je bučení fanoušků na Vettela. Trochu si říkám, kde byli všichni novináři zbytek sezóny, protože to zdaleka nebyly jenom čtyři závody, o kterých se teď mluví a připomínají se; co já si tak vybavuju, tak se na Vettela bučí prakticky už někdy od začátku sezóny s větší či menší intenzitou. Když se to stalo poprvé, zasmála jsem se, protože jsem měla vlastně chuť udělat to samé, nicméně mě trochu zarazilo, jaká tradice se z toho stala.
I když mám určité starosti, jak se Fernando k novému parťákovi postaví, mám skoro stejnou radost, jako když "kdysi dávno" Jacques Villeneuve oznámil návrat do F1. Informace a podrobnosti máte všude na internetu, já budu slavit zveřejněním celé své sbírky společných fotek. A že jí dávám dohromady už dlouho!
Hysterie kolem Alonsova krizitování týmu do vysílačky během kvalifikace v Monze a komentář k této hysterii od mé drahé Icie mě inspiroval k tomuto krátkému, pro pobavení určenému článku. Určitě si dovedeme představit, že by se s tím různí piloti také nežinýrovali a dali do vysílačky průběh svým emocím - ostatně už jich bylo dost a vedle některých z nich je Alonso ještě žabař.
Co se týče neuctivosti k týmu, primát neochvějně drží Gianmaria Bruni a jeho "What? Fuck you!", což byla reakce na to, aby s upadlým kolem dojel do boxů. Co se týče výlevů celkově, je jednoznačným králem Juan Pablo Montoya. Jeho nejznámějším výrokem je pravděpodobně "Fucking, fucking Räikkönen! What a fucking idiot!"
No a nesmíme zapomenout ani na taková jména jako Jacques Villeneuve, Eddie Irvine nebo Ralf Schumacher, kteří sice do vysílačky žádné emoce nevyřvávali, ale zato se o ně ochotně dělili s novináři - a neměli úctu skutečně před nikým, včetně vlastních šéfů a týmových kolegů.
Takže, jak by Alonsův výlev zněl přeložený do řeči jiných jezdců?