30. červen 2013 v 21.47 | rubrika: F1 jen tak napůl
Tento článek je přeložený a části textu byly trochu změněné, ale ne tak, aby to změnilo vyznění celého textu. Nejsem navíc žádný odborník na medicínu, proto jsem některé pojmy nechala nepřeložené a ty, co jsou přeložené, mohou být chybně formulované, za to se předem omlouvám. Zdroj článku: blog.parathyroid./..., na tomto odkazu můžete najít obrázky, videa a informace o autorovi.
4) Zranění následkem prudkého brzdění s poškozením vnitřních orgánů Zranění, způsobená náhlým brzděním, se mohou objevit u kohokoliv, kdo je vystaven prudkému zpomalení, například v případě čelního nárazu. Zranění je způsobeno tím, že tělo je silou zastaveno, ale vnitřní části těla zůstávají v pohybu kvůli setrvačnosti. K tomuto druhu poranění je nejvíce náchylný mozek a aorta. Pro tuto diskuzi proto použijeme ukázky zranění obojího. Zranění mozku následkem brzdění mají obvykle za následek vznik subdurálního hematomu, zatímco u aorty můžou způsobit její utržení. a) Slavní závodníci, kteří utrpěli zranění mozku kvůli prudkému brzdění: Mark Donohue – zemřel během tréninku na VC Rakouska v roce 1975. Ve druhém kole v rychlosti zhruba 260 km/h náhle explodovala zadní pneumatika jeho Marchu a auto prolétlo ochranným plotem, přes další ochranné bariéry až do rokle. Donohue se praštil do hlavy o tyč z plotu, čímž přišel o vědomí. Existuje záznam, na kterém mluví se záchranáři a nevypadá, že by byl zraněný. Byl odvezen do nemocnice na pozorování. V průběhu dne začal být zmatený a nakonec upadl do kómatu, což jsou klasické příznaky subdurálního hematomu, jak dnes ví každý doktor i sestra. Ještě tu noc byl operován neurochirurgem, ale o dva dny později svým zraněním podlehl. Dnes je tento následek, tedy smrt, velice nepravděpodobný, jelikož máme o zraněních uvnitř hlavy daleko lepší povědomí a i traťoví zaměstnanci jsou lépe trénovaní na to, aby rozpoznali první příznaky poranění mozku nebo vznik krevní sraženiny. Univerzální využití CAT scanů u každého jezdce, který má podezření na poranění mozku je další důvod, proč je tento druh smrtelného zranění dnes u jezdců vzácný a vlastně by k němu vůbec nemělo docházet. Pokud si po nehodě budete stěžovat na bolest hlavy nebo ztrátu vědomí, mí drazí spoluzávodníci, můžete očekávat výlet do místní nemocnice. Díky Donohuemu se v budoucnosti zachránilo mnoho životů. |
přečteno: 141x | komentáře (2)
|
26. červen 2013 v 20.59 | rubrika: F1 jen tak napůl
Tento článek je přeložený a části textu byly trochu změněné, ale ne tak, aby to změnilo vyznění celého textu. Nejsem navíc žádný odborník na medicínu, proto jsem některé pojmy nechala nepřeložené a ty, co jsou přeložené, mohou být chybně formulované, za to se předem omlouvám. Zdroj článku bude uveden na konci druhé části. Smrt na závodní dráze: Medicínské důvody úmrtí při závodech s příklady a jaká vylepšení závodních aut z toho vyplývají Smrt Allana Simonsena při 24 hodinách v Le Mans a smrt Jasona Lefflera o týden dříve byly podnětem k vypracování přehledu šesti různých medicínských důvodů úmrtí při závodech, a co je děláno pro to, aby se závodění stalo bezpečnějším. Automobilové závody jsou druhým nejpopulárnějším druhem sportu na světě. Je mnoho důvodů, proč jsou závody tak populární, ale svou roli má určitě i nebezpečnost tohoto sportu. Smrt Allana Simonsena v prvních minutách závodu 24 hodin v Le Mans způsobila, že si mnoho závodníků začalo klást otázky ohledně bezpečnosti a jestli je o ni dostatečně postaráno. Naši přátelé a spolujezdci/piloti se v těchto časech cítí zranitelní, a stejně se cítili i před týdnem, když zemřel Jason Leffler během závodu v New Jersey. Pocity zranitelnosti a smutku a ptaní se na bezpečnost jsou u jezdců i fanoušků stejné, jako když před rokem tragicky havaroval Dan Wheldon. Často vidíme vztek, když se snaží vypořádat s těmito emocemi, myslíc na to, že mělo být uděláno něco pro to, aby se smrti předešlo. Tento článek se zaměří na to, kam až bezpečnostní opatření aut došla a jak se může stát, že jezdec zemře. Ve výsledku se tento článek zaměří blíže na Allanovu smrt a dojde k závěru, že to byla předvídatelná havárie i se svým tragickým výsledkem. V tomto případě se jednalo o zbytečnou smrt jezdce. |
přečteno: 241x | komentáře (4)
|
2 krátké výkřiky jen tak mimochodem
1. červen 2013 v 10.08 | rubrika: F1 jen tak napůl
1) Jeden z nejlepších způsobů, jak začít den, je mít nad ránem pěkný sen. Ještě lepší je mít sen o svém oblíbeném jezdci.:D Zdá se vám občas o vašich oblíbencích? Nebo vás do snů chodí strašit naopak ti, které nemáte zrovna v lásce? (Mě se z jezdců zatím zdálo jenom o Jensovi, Jacquiem, Gillesovi, Montoyovi, Kimim a Fernandovi, takže zatím mám celkem pěknou bilanci.) 2) Málem jsem roztekla nad touhle fotkou: ![]() Zaprvé miluju Fernandovy fotky s dětma (a pokaždé si tak povzdychnu, kdy už se konečně dočkáme nějakého jeho vlastního - proč já musím fandit zrovna jezdcům, kteří se do zakládání rodiny ženou v paddocku ze všech nejmíň?), zadruhé mi tu Falco docela dost připomíná mojí vlastní představu Fernandova syna z jedné mojí povídky, takže tentokrát to byl dvojitý povzdech...:D (O tu povídku se odmítám dělit, protože jsem jí psala v rámci pokusů s nejrůznějšími typy povídek a na tuhle vyšel zrovna mpreg - kdo neznáte, ani negooglete. Pro své vlastní dobro.) |
přečteno: 15x | komentáře (2)
|
25. květen 2013 v 00.18 | rubrika: F1
...chtěla jsem napsat jedno hodně sprosté slovo, které se skládá z tvaru slovesa "vylízat" a hanlivého označení pro pozadí, ale nevyšly mi znaky, a taky jsem si řekla, že bych asi byla zbytečně příkrá - výlet to byl pěkný a nakonec jsem vlastně díky němu i odmaturovala, protože jsem o něm psala ve slohovce. Takže jelikož se tento víkend jede právě v Monaku (a já budu opět v práci, takže už asi popáté ten závod neuvidím), rozhodla jsem se zaprvé podělit se o zážitky a za druhé si uplivnout nad tím, jakou jsem měla smůlu - ti z vás, co tenhle blog čtete a byli jste někdy v Monaku ať už se šárkou nebo na vlastní pěst, jistě mé rozhořčení pochopíte, až porovnáte.:D |
přečteno: 46x | komentáře (5)
|
31 ans deja
8. květen 2013 v 11.15 | rubrika: F1
Zatímco 1. května, kdy má výročí Senna, mě celkem nechává chladnou, Gillesovo výročí naopak každý rok prožívám. Když se podíváte na jeho statistiky, právě tenhle jezdec je důkazem toho, že závodnickou legendu nedělají úspěchy, ale umění na trati. Rest in peace, Gilles! Legends never die. "Of course I say what I think. I always have, even if it upsets people like Ecclestone and Balestre. Why should I be afraid of them? The fans aren't here to see politicians and manipulators. They're here to see Alain and Mario and Carlos and me. I am very secure in my feelings about racing. I make a lot of money from it, but one thing I can tell you for sure: if the money disappeared overnight, I would still be in racing, because I love it. The entrepreneurs would be gone.” ![]() |
přečteno: 16x | komentáře (4)
|
5. květen 2013 v 10.37 | rubrika: F1 jen tak napůl
Tak, po skutečně dlouhé a dlouhé době jsem se konečně dostala k tomu, abych napsala nějaký nový článek - v posledních týdnech jsem psala víc než dost, takže když jsem si chtěla odpočinout, rozhodně ne u dalšího psaní... ...a jen doufám, že si dnešní článek nikdo nevezme osobně.:)) Když jsem začínala pořádně sledovat F1 tak zhruba v tom roce 2003 (ty dva roky předtím to nebylo nijak |
přečteno: 29x | komentáře (6)
|
3. duben 2013 v 21.27 | rubrika: Křeslo pro hosta
Rubrika "křeslo pro hosta" má první příspěvek, jak jsem slibovala. Michal mi poslal ještě další dva, ty se tu také časem objeví, ale nebude to nijakou závratnou rychlostí, přeci jen bych mezi ně ráda vecpala několik svých článků.:)) Jako první ke zveřejnění jsem vybrala příspěvek, ve kterém Michal shrnuje změny, které se mu v F1 nelíbí, a já sama za sebe musím říct, že se s podstatnou částí vyslovených názorů ztotožňuju. A sama za sebe bych přidala ještě třeba zrušení monzunových pneumatik, ale tohle téma si schovávám do toho slibovaného a stále neuskutečněného článku o strachu pořadatelů i jezdců z každé kapky vody na trati. Přeju příjemné čtení a doufám v aspoň pár komentářů, ať se nám ta nová rubrika pěkně rozjede.;) Možná pamatujete tu dobu, kdy vozy F1 vypadaly jako formule, kdy se v Monze překonávaly rychlostní rekordy, kdy si mohl každý fanoušek zahrát na závodního inženýra a spočítat si, kolik který jezdec dostal paliva, a kdy zajede do boxů, kdy Luca Badoer kroužil nekonečná kola ve Fioranu a kdy vyhrávalo Ferrari. |
přečteno: 33x | komentáře (3)
|
drobná technická
2. duben 2013 v 18.34 | rubrika: F1 jen tak napůl
Byla jsem teď týden mimo internet a ani další dny to asi nebude moc slavné, neboť musím makat na bakalářce. Nicméně zábavu za mě obstaral Michal, od kterého mi přišlo pár článků ke zveřejnění, za což mu tímto ještě jednou děkuju a nabádám vás ostatní, abyste se inspirovali.:D No a než se to tady tedy znovu rozjede, pochlubím se vám aspoň se svým úlovkem z jednoho pražského sekáče. To nejlepší na tom je, že to není fake, a stálo mě to jenom 75 korun. ![]() |
přečteno: 15x | komentáře (4)
|
Kde mě ještě najdete, kontakt
25. březen 2013 v 17.10 | rubrika: úplně mimo F1
mail: dexter.2@seznam.cz Twitter: _Dextra tumblr: daughter-of-rebellion další blogy: www.slot-band.blog.cz (blog zaměřený na jednu z mých nejoblíbenějších skupin) |
přečteno: 16x | komentáře (2)
|
24. březen 2013 v 11.46 | rubrika: F1
Pěkný závod se spoustou negativních emocí. Takový závěr závodu jsem ještě neviděla, a že už jsem jich viděla dost a dost. Ale popořádku. Už to Alonsovo odstoupení. Nevím, jestli to bylo přání jeho nebo týmu, jestli zajet do boxu nebo ne, ale Fernando není ten, kdo by neměl ve zvyku přít se s týmem, pokud dostane jasný příkaz, takže budeme předpokládat, že k žádnému konfliktu nedošlo. Extra velký ťukanec to nebyl, a v takových chvílích nemá jezdec šanci zjistit, jak moc velké je poškození – od toho tam taky dřepí závodní inženýři, že. Takže první chyba na straně týmu, že nevzali Alonsa okamžitě do boxů, ale evidentně se chystali zůstat na trati ještě po dvě kola, než trať oschne, a vzít to při jednom. Jenže každý není Nick Heidfeld, aby s ulomeným křídlem odjel 20 kol v kuse. Alonso ani Ferrari nejsou žádní nováčci, tak by snad sakra měli vědět, že takhle poškozené křídlo se spíš dříve než později utrhne. Nakonec to ještě dobře dopadlo, že nesejmul nikoho dalšího. |
přečteno: 29x | komentáře (1)
|