Nejenom, že konečně píšu článek, ono je to dokonce i k aktuálnímu tématu. Ha, ten včerejšek byl přece jen k něčemu dobrý.:D
Tím pádem ani není třeba připomínat, co se včera při VC Kanady stalo, všichni to máme stále v živé paměti. Na závod jsem koukala na streamu Sky a pokud jste ho někdo z vás, kteří toto právě čtete, viděl taky, určitě mi dáte za pravdu, že komentátoři Sky nadávali na rozhodnutí komisařů, až se z nich kouřilo. To napovědělo, jak bude reagovat drtivá většina lidí, kteří se okolo F1 pohybují - málokdy vidíte komentátory, bývalé jezdce, šéfy týmů a další se tak vzácně shodnout na nějakém tématu.
Hoďme teď ale emoce z pokaženého závodu chvilku za hlavu. Ten incident krásně demaskoval dva velmi palčivé problémy, které současná F1 má, a byla by škoda, aby upozornění na ně zaniklo v hučení stokrát opakované hlášky "byl to závodní incident, sakra".
FIA v reakci na rozbouřené reakce, které rozhodnutí závodních komisařů vyvolalo, zveřejnila konkrétní důvody, proč k danému rozhodnutí došlo. Velmi mne zaujalo konstatování, že jako precedens v tomto případě posloužila situace mezi Räikkönenem a Verstappenem při VC Japonska 2018. A je to dobré přirovnání, ty situace jsou si opravdu v mnohém podobné. Však se na to podívejte sami.
Ve videu není výsledek prošetřování, takže pro úplnost dodám, že Verstappen dostal trest právě 5 sekund k času navíc. To, že se v tomto případě objevilo právě jeho jméno, není náhoda, je to naopak krásně symptomatické. Všichni si pamatujeme, jak Max ve svých začátcích testoval trpělivost diváků, svých šéfů a především jezdců na trati, vlastně tuhle pověst má dodnes, i když jeho zklidnění je znatelné. A stejně si určitě všichni pamatujeme, jak se tehdy - mimo jiného i právě ze strany jezdců - dlouho volalo po přísných pravidlech a po jejich důsledném dodržování. K úpravě pravidel nakonec po soustavném tlaku ze strany jezdců, a především to byli jezdci ze špičky, došlo. V kombinaci s tím, jak se pravidla profilovala ještě předtím (aby to nevyznělo, jako že za současná přísná pravidla může Max a parta top jezdců) jsme teď v situaci, kdy jízda v F1 je svázána až příliš přísnými pravidly, které když komisaři nedodrží, je to blbě. Když je dodrží, je to zase blbě. Když je jezdci neměli, bylo to blbě. Když je mají, je to zase blbě. Vnímáte tu schizofrenii?
Stejně schizofrenní je v této situaci i řešení. Buď může být tlačeno na to, aby komisaři v každém závodě měřili stejně přísným metrem a pravidla důsledně dodržovali, což povede k ještě většímu okleštění onoho v posledních 24 hodinách tolik skloňovaného "závodění", nebo se platná pravidla prostě vezmou a hodí z okna ven. A kdo vůbec rozhodne, která pravidla se můžou vyhodit a která radši ponechat na stole?
Můžeme namítnout, že tedy bude nejlepší, když se ta "nejpřísnější" pravidla zruší. Opět, kdo ukáže prstem na to, jaká pravidla to jsou? Navíc vidím jistou pravděpodobnost, že by se dříve či později opět část jezdců ozvala a volala za další zpřísňování. Stačí, aby se objevil nějaký další Verstappen. Určitě to chce změnu v pravidlech, ale ta změna by měla vzejít z nosného konceptu, být pořádně promyšlena a projednána a měla by se na ní podílet co nejrůznorodější skupina lidí. V současném světě F1 dost sci-fi představa.
Druhá věc, které si diváci mohli všimnout prakticky okamžitě, ještě v průběhu závodu, bylo náhlé zrychlení Hamiltona a Leclerca, jakmile zjistili, že Vettel dostal penalizaci. Najednou byli oba o dobrých 0,7 s na kolo rychlejší (!!!). Co nám to říká je přece úplně jasné - do té doby jeli udržovačku, nezávodili, prostě se jenom vozili po okruhu v hodně drahém voze. Kristovy rány, jak se asi mají závody F1 zdramatizovat, když samotná konstrukce vozů znemožňuje, aby se jezdci vůbec do soubojové situace dostali?!
Takže ne přihrávání vítězství Mercedesu, ne zaříznutí Vettela, ale nekoncepčnost pravidel, jejich rozdílné dodržování a technické parametry vozů jsou to, co závody ničí. Včerejší závod to ukázal v plné parádě. I kdyby Ferrari zničehonic zrychlilo o vteřinu na kolo, i kdyby se celé pole stalo přes noc zázračně konkurenceshopným, budou jim ty konkurenceschopné vozy k ničemu, pokud se nezmění technická pravidla a pravidla pro závod. Je mi jasné, že jsem neobjevila Ameriku a že mnoho lidí jistě na těchto problémech pracuje a jsou si jich vědomi. Otázka je, jestli současná F1 vůbec nabízí prostor a příležitost, aby k těm tolik potřebným změnám mohlo dojít.