Divadlo s jezdci Marussie a Force India

1. březen 2013 | 21.46 |
blog › 
F1 › 
Divadlo s jezdci Marussie a Force India

Zmatky a čachry okolo sedaček v Marussii a Force India jsou asi tím nejméně vtipným a nejotravnějším divadlem, které jsme v posledních letech mohli o zimní přestávce vidět. Tak strašně otravným, že mi přišlo mrháním času se jimi dále zabývat. Tohle divadlo už je nedůstojné jak pro týmy, tak pro jezdce. Stejně, jak vidíte, mi to nakonec nedalo. Protože jedna věc mi v tom všem uniká. Teda, vlastně dvě. Ale jedna víc.

Už minulou sezónu jsem si říkala, jestli jsou nové týmy dobré taky k něčemu jinému, než k tomu, aby překáželi při předjíždění o kolo zpět a aby jezdci z top týmů testovali svou trpělivost (a někdy ukazovali svoje hulvátství). Bez podpory automobilky se v F1 horko těžko něco dokazovalo už před deseti lety, a v současnosti už je pak tahle snaha úplně o ničem – zvlášť když se automobilové společnosti jedna po druhé hezky v rámci úspor pakují pryč. Jediný soukromý tým, který má nějakou historii, je Williams – a i v tomhle případě nebýt poslední sezóny, kdo ví, jestli bychom se s ním ještě letos znovu na roštu shledali. Sauber se tak docela počítat nedá, neboť Peter Sauber předával BMW tým s tím, že jde do důchodu. Že to BMW vzdá takhle rychle, čekal málokdo.

**

Takže je samozřejmé, že malé týmy se bez podpory automobilek snaží vyždímat co nejvíce peněz od sponzorů. Jenže už legendární Minardi vozilo kdysi na vozech nápis "neplatič", když jim slíbené peníze od sponzorů prostě nepřišly. Ono kterému sponzorovi by se chtělo cpát peníze do týmu, který v podstatě funguje jenom proto, aby fungoval. Solidní sponzor si tohle v době krize zkrátka nedovolí. A tak sice jezdci tahají sponzory, ale ti nejpozději po jedné sezóně, ve výjimečných případech po dvou sezónách najednou mají problém platit složenky. Záležitost s Raziou ovšem tedy byla majstrštyk – mít problémy s placením ještě, než vůbec nějaká sezóna začne, to je něco.

Nové, malé týmy jsou zkrátka slepá ulička pro všechny – majitele, jezdce, sponzory... Minardi bylo, zdá se, spíše jen takový přírodní úkaz. Respektive, byl to sice dlouhodobě nejhorší tým, ale nebyl tak hrozný, aby skutečně talentovaní jezdci nemohli na sebe upozornit – jezdci jako Giancarlo Fisichella, Jarno Trulli, Mark Webber nebo Fernando Alonso. Stejně tak Jordan, jehož vůz sice v roce 2004 dostal od novinářů přezdívky "popelnice" a "samozápalné šodó", ale i tak umožňoval Nicku Heidfeldovi zajíždět takové výkony, že si na několik dalších sezón zachránil skomírající kariéru. Vozy současných týmů jsou tak špatné, že spolknou jakýkoliv talent – nehledě na to, že z platících jezdců se ne zrovna často rekrutují ty skutečné talenty.

Z toho důvodu ani nemám z angažování Julese Bianchiho takovou radost, jakou bych mohla mít. Věřím tomu, že je to talent, ale nevěřím tomu, že je to až tak velký talent, aby s tou plechovkou něco dokázal. Nicméně co se zrovna jeho týče, začínám mít pocit, že jediný, kdo je stále přesvědčený o jeho kvalitách, je Ferrari – jak je jinak možné, že jezdec s tolika úspěchy a zastoupením tak silného týmu by, nebýt liknavých sponzorů, opět a znova nedostal sedačku? Buď mají týmy k Ferrari takový odpor, nebo Julese jako jezdce prostě nechtějí. Nebo Ferrari platí málo.

Co jsem ochotná pochopit v případě Marussie, to mi ale úplně uniká v případě Force India. To je zrovna tým, kterému se daří držet se na středu pole (pravda, nově příchozí týmy jim to značně usnadnili), a myslím, že takovou trapárnu, jako letos předvedli, nemají zapotřebí. Ale kdo chce kam, pomozme mu tam. Ještě když navíc vyberou nakonec Sutila, který byl rok mimo.

Zpět na hlavní stranu blogu

Komentáře

 zatím nebyl vložen žádný komentář